Zmniejszone zasięgi na facebooku
Jako agencja AK Brainding, niejednokrotnie byliśmy pytani o przyczyny uciętych zasięgów na Facebook oraz o informację, jak je naprawić. Przez ostatni rok zgłosiło się do nas kilkanaście większych i mniejszych firm, które spotkały się z podobnym problemem. Większości z nich udało się nie tylko pomóc, ale również, dzięki odpowiednim wskazówkom – zwiększyć zasięg organiczny na fanpage… Praktykując różne przypadki, a zarazem widząc nasilający się problem, postanowiliśmy pomóc większej liczbie osób, tworząc ten właśnie artykuł!
Jakie są przyczyny uciętych zasięgów na Facebooku?
Spadek zaangażowania w publikowanych treściach
Jest to najczęstsza przyczyna, która skutkuje ograniczeniami zasięgów organicznych. Jak działa algorytm tej platformy nie wie dokładnie nikt. Mamy natomiast pewność, że dąży on do “podawania” jak najbardziej wartościowej treści do odpowiednich osób. Jeżeli Twoja treść nie jest odpowiednio interesująca, czy też po prostu – angażująca, algorytm będzie z czasem ucinał zasięgi.
No dobrze, ale co znaczy, że moja treść nie jest angażująca?
Tak jak wspominaliśmy wyżej, Facebook będzie udostępniał tylko najciekawsze treści, które cieszą się największym zaangażowaniem. Poprzez zaangażowanie, mamy tutaj na myśli ilość komentarzy, reakcji czy udostępnień.
Pierwsze chwile po opublikowaniu postu są najważniejsze. Załóżmy hipotetycznie, że posiadasz stronę, którą obserwuje 1000 fanów. Mogłoby się wydawać, że jeśli mam 1000 obserwujących, to taki też powinien być zasięg organiczny, prawda? Nic natomiast bardziej mylnego.
W pierwszym momencie po opublikowaniu postu, dociera on jedynie do części z tych osób i to od nich zależy, czy zobaczy go pozostała część Twoich obserwujących. Jeżeli w pierwszych minutach po publikacji pojawią się reakcje, komentarze czy udostępnienia – super. Możesz mieć pewność, że post zostanie podany dalej. Natomiast, jeśli po publikacji, przez pierwszą godzinę, dwie, trzy będzie pusto, to niestety post będzie miał obcięte zasięgi.
Brak płatnych reklam
Pewnie zastanawiacie się co wspólnego mają ze sobą reklamy – czy też zasięgi płatne od zasięgów organicznych? Na podstawie kilku sytuacji możemy śmiało stwierdzić, że mają one ze sobą bardzo wiele wspólnego (poniekąd).
Na początku roku 2021 zgłosiły się do nas 4 klientki, które poprosiły o pomoc z uciętymi zasięgami. Po głębszej analizie ich profili dostrzegliśmy pewną zależność. Miesiące w których były tworzone jakiekolwiek reklamy, były też miesiącami z dużo większymi zasięgami organicznymi. W momencie, w którym przestano tworzyć kolejne reklamy, zasięg potrafił spaść nawet o połowę! Po stworzeniu przez nas kilku reklam oraz kilku radom dot. zaangażowania odbiorców organicznie, już po 2 tygodniach zasięgi wróciły do normy, a nawet urosły.
Nieodpowiednie linki
Wielu specjalistów z branży uzna to za MIT. Aczkolwiek jak życie nie jest czarno-białe, tak Facebook również taki nie jest. W sytuacji, w której w poście udostępnimy link do naszej strony www, która jest zabezpieczona oraz treści nie naruszają regulaminu platformy – nie mamy się czego obawiać.
Pamiętaj, że algorytm również zwraca uwagę na to, co znajduje się na stronie lądowania – czyli na stronie, na którą zostajemy przekierowani za pomocą naszego wpisu.
Unikajcie zatem stosowania:
- Linków skróconych za pomocą zewnętrznej platformy, np. bit.ly
- Linków do stron niezabezpieczonych certyfikatem SSL
- Linków do stron z nieodpowiednimi treściami
- Linków do stron, które są sprzeczne z regulaminem platformy
W sytuacji, w której chcecie mieć pewność, że link nie wpłynie na Wasze zasięgi, polecamy często stosowaną praktykę wklejania linków do komentarza pod postem.
Naruszenia regulaminu, jakość strony
Wielokrotnie spotkaliśmy się z sytuacją, w której klient (zazwyczaj nieświadomie) złamał regulamin serwisu. Być może były to nieodpowiednie treści, a może źle użyte słowa, które algorytm wykrył jako naruszające standardy. Mogą to być również zgłoszenia od użytkowników społeczności, które niekoniecznie były słuszne. Zachęcamy w tej sytuacji do odwiedzenia zakładki Jakość konta, która podpowie Wam, czy macie nałożone jakieś ograniczenia.
Zbyt częste publikowanie treści
Liczy się jakość, a nie ilość. Tak jak pisaliśmy wyżej, pamiętaj aby skupić się na tym pierwszym. W momencie, w którym udostępniamy kilka postów dziennie, może się okazać, że niepotrzebnie rozbijamy uwagę naszych odbiorców. Pamiętaj, że ważne są pierwsze minuty opublikowanego postu. Jeśli opublikujesz ich za dużo, odbiorcom zwyczajnie nie będzie chciało się ich czytać, co będzie miało realne konsekwencje dot. zaangażowania, a później zasięgu. Praktykowanie tego przez dłuższy czas może prowadzić do stałych ograniczeń.
Jak naprawić ucięte zasięgi na Facebooku?
Zaangażowanie
Angażujące treści to praktycznie najważniejsza kwestia w social mediach. Od nich zależy powodzenie naszych działań jak i wielkość zasięgów. Zadbaj o to, aby publikowane posty były ciekawe, merytoryczne, możliwie niepowtarzalne. Zadbaj o różnorodność, nie publikuj ciągle tego samego. Pamiętaj również o rozgraniczeniu tablicy fanpage (postów organicznych) z reklamami. Tablica to nie miejsce na posty sprzedażowe, postaraj się aby Twój kontent był lekki i przyjemny.
Pamiętaj: Nie ma nic lepszego niż pokazanie życia firmy od backstage. Dostawa towaru, zdjęcie z wykonywanej pracy, zdjęcia zespołu, na których znajdują się “żywe osoby”. To wszystko składa się na wizerunek marki. Bardzo często kiepskiej jakości zdjęcie z telefonu, na którym pokażemy np. siebie, będzie dużo lepsze niż piękne zdjęcie produktu. Społeczność chce czytać treści od “ludzi”, nie od firm. Pamiętaj o tym.
Godziny publikacji
Czas publikowania postów jest bardzo istotny. Co z tego, że opublikujemy mega ciekawy post z super kreacją, jeśli wstawimy go w momencie, gdy nie będzie Twoich odbiorców online? Odpowiedź nasuwa się sama. Wracając do tego co napisaliśmy wyżej, jeżeli w pierwszych chwilach po publikacji postu nie będzie zaangażowania – on nie pójdzie dalej. Dlatego przeanalizuj w jakich godzinach Twoi odbiorcy z największym prawdopodobieństwem korzystają z aplikacji. Jeżeli będziesz publikował w godzinach, w których są dostępni – super! Teraz pozostaje jedynie kwestia angażującego postu.
Reklamy
Poza działaniami organicznymi, warto czasami “zboostować” publikowane wpisy za pomocą menedżera reklam. W ten sposób możemy zwiększyć zasięgi organiczne oraz siłą rzeczy docieramy do nowych osób, które nas jeszcze nie obserwują. Odradzamy natomiast metody boostowania poprzez funkcję “Promomuj post”, która wiąże się z licznymi ograniczeniami – aczkolwiek o tym napiszemy innym razem.
Relacje
Pamiętaj o używaniu relacji. One również wpływają na ogólne zaangażowanie z Twoją stroną. Możesz w nich wspominać o postach, które zostały opublikowane oraz publikować inne, bardziej luźne treści.
Stosując przynajmniej dwie pierwsze metody, powinniście z powodzeniem poradzić sobie z problemem jakim są zmniejszone zasięgi na Facebook. Jeżeli natomiast w dalszym ciągu nie możecie sobie z tym poradzić, zachęcamy do skontaktowania się z nami w tym formularzu lub telefonicznie.
Już niebawem postaramy się również głębiej opisać tematykę dot. tego, jak pisać angażujące posty.
Agencja Social Media – Czym się zajmuje, jak wygląda współpraca?
W dzisiejszych czasach, właściciele biznesów usługowych oraz handlowych na pewnym etapie swojej działalności często decydują się na skorzystanie z […]
Płatny Facebook i Instagram w Polsce
Płatny Facebook i Instagram to bardzo popularny temat w ostatnim czasie, który właśnie wszedł w życie. Użytkownicy obu platform […]
3 najczęściej popełniane błędy w social media na profilach firmowych
Przez ostatnie lata działalności w mediach społecznościowych mieliśmy i mamy styczność z setkami profili z najróżniejszych branży z segmentu […]